Studie-Avond in De Blauwe Bloem

8 januari 2018 | 19:00 - 21:30

€5

Steeds vaker treden allerwegen mensen op die hun nek uitsteken door de boodschap te verkondigen dat het met de huidige economie niet verder kan, omdat deze een veel te dominante rol speelt in de samenleving en verwoestingen aanricht zowel op sociaal vlak (mensen in armoede of andere onwaardige omstandigheden brengt) als op ecologisch vlak (het milieu overbelast, de aarde uitput).

Uit verschillende hoeken komen mensen met alternatieve economische modellen. Ingeborg Verplancke opperde het idee om daar in de Æ-Vereniging wat studiebijeenkomsten aan te wijden. Welke ideeën en modellen komen we tegen? Wat zijn de overeenkomsten, wat de verschillen met de visie die we in onze winkel hanteren: de associatieve economie?

Zo’n eerste avond is gepland op maandag 08 januari 2018 van 19:00 u. tot 21:30 u. in De Blauwe Bloem (locatie: zie onder).

We zullen dan eerst kijken naar het filmpje:

Kapitalisme verslindt Democratie
– tenzij wij onze mond open doen

Econoom Yanis Varoufakis, voormalig minister van financiën van Griekenland, vraagt zich af waarom politici niet meer zijn wat ze waren en waarom overheden niet in staat lijken echte problemen op te lossen. Hij stelt dat dit komt omdat je als politicus niet per se machthebber bent, omdat de werkelijke macht ligt bij degenen die de economie beheersen.

Het gaat hier dus om een zoektocht naar de juiste relatie tussen politiek en economie in de samenleving, een belangrijk onderwerp waar vanuit onze maatschappijvisie (de sociale driegeleding) en de associatieve economie een verrassend nieuw licht op valt.

Je kunt het filmpje hier alvast eens bekijken:

Het aantal deelnemers aan de avond is beperkt. Daarom is aanmelden noodzakelijk (tel. of e-mail: zie onder).

Koffie, thee en kleine versnaperingen zullen voorhanden zijn. Bijdrage € 5 pp., ter plekke te betalen.

Datum:
8 januari 2018