Toekomstkracht

24 juli 2022 | 15:00 - 28 juli 2022 | 15:00

€ 350.00

Deze zomer is het 100 jaar geleden dat Rudolf Steiner zijn ‘cursus economie’ gaf; de zgn. Nationalökonomischer Kurs die plaatsvond van 24 juli tot en met 6 augustus 1922. De cursus werd gegeven voor enkele tientallen economiestudenten en werd ook bijgewoond door verschillende antroposofische ondernemers.
Steiners benadering van de economie vroeg/vraagt om een heel andere dan de gebruikelijke manier van denken. Dat bleek voor zijn toehoorders niet eenvoudig: vanaf 31 juli vond er naast de dagelijkse voordracht nog een vraag- en antwoordbijeenkomst plaats. Uiteindelijk bestaat de ‘cursus economie’ uit 14 voordrachten (GA 340) en zes vraag- en antwoordbijeenkomsten (GA 341). (Beide zijn opgenomen in de Nederlandse uitgave Economie. De wereld als één economie, Assen 2016).
De economische cursus in 1922 vormde in zekere zin het slotakkoord van Rudolf Steiners expliciete werken voor de sociale driegeleding. – Nu, 100 jaar later, valt er veel voor te zeggen dat dit slotakkoord van destijds misschien wel het aanknopingspunt is voor een hernieuwde inzet voor de sociale driegeleding die, getuige de actualiteit, van urgenter belang is dan ooit tevoren. Daarnaast lijkt het zo te zijn dat Steiners benadering van de economie in onze tijd toegankelijker is geworden en eerder te begrijpen.
Tijdens een vijfdaagse bijeenkomst van 24 t/m 28 juli 2022 op Boerderij ’t Leeuweriksveld in Wilhelmsoord bij Emmen zullen de 14 voordrachten van de economische cursus stuk voor stuk behandeld zullen worden De bijeenkomst zal in het teken staan van de toekomstkracht van wat Rudolf Steiner (dan) precies 100 jaar geleden inzette.
De bijeenkomst wordt begeleid door John Hogervorst, Luuk Humblet en Wouter Kamphuis.

Praktisch:
– Er wordt gewerkt met de Nederlandse vertaling:
Rudolf Steiner, Economie. De wereld als één economie, ISBN 9789492326034
(verkrijgbaar in de boekhandel of via www.nearchus.nl)
– Deelnemers aan de bijeenkomst kunnen op het erf kamperen (bij de prijs inbegrepen), bij voorkeur met tenten (kleine campers/caravans beperkt mogelijk; geen mogelijkheid chemisch toilet te legen).
Er zijn eenvoudige sanitaire voorzieningen aanwezig.
– De bijeenkomst heeft een inhoudelijk ernstig, maar praktisch informeel karakter en vindt plaats op en rond het erf van de boerderij. Kleine hand- en spandiensten gevraagd (afwassen, tafel dekken, …)
– Maximum aantal deelnemers: 18.
– Inclusief ontbijt / lunch / avondeten / koffie-thee; er wordt vegetarisch gekookt.

Nadere info + aanmelden: john@hogervorst.info

Begin: