• Dit evenement is voorbij.

Rondleidingen Sint-Maarten in Utrecht

11 november 2023 | 10:00 - 16:00

€ 15

Na Sint-Nicolaas is Sint-Maarten de meest ‘populaire heilige’ in de Lage Landen. Op veel plaatsen en met name in sommige steden zoals Aalst, Groningen, Mechelen en Utrecht wordt op 11 november het Sint-Maartensfeest gevierd met o.a. bij valavond de bekende kinderoptochten met lampionnetjes.

Maar wie was Sint-Maarten eigenlijk? Hij leefde in de 4de eeuw van onze tijdrekening en werd door het volk verkozen tot bisschop van Tours in Gallië (het latere Frankrijk). Later werd hij patroonheilige van de Franken en raakte ook bekend in onze gewesten, die toen deel uitmaakten van het Frankische Rijk. Wat weten we nog meer over Martinus (zoals zijn Latijnse naam luidt)?

Het verhaal van de mantel die hij bij de stadspoort van Amiens deelde met een verkleumde bedelaar, is verreweg het meest bekende en bijna alle voorstellingen van de heilige geven dan ook dit tafereel weer. Het gebaar is zo tastbaar en beleefbaar dat het blijkbaar ook vandaag nog steeds mensen inspireert.

Er zijn echter nog heel wat meer verhalen uit het leven van Sint-Maarten bekend. De meeste daarvan hebben enigszins het karakter van legenden waar we als mensen van vandaag met ons nuchtere verstand soms wat moeite mee hebben. Bepaalde gegevens uit de antroposofische geesteswetenschap kunnen daar echter verhelderend in zijn.

Op Sint-Maartensdag 11 november 2023 zal Luuk Humblet over het leven van St.-Maarten om 10:00 en om 14:00 u. twee (gelijke) rondleidingen in Utrecht verzorgen. Dat gebeurt aan de hand van de vele afbeeldingen van en verwijzingen naar de patroonheilige van de Domstad en mede geïnspireerd vanuit de antroposofie.

U bent van harte welkom om aan één van deze rondleidingen deel te nemen. Elke rondleiding start en eindigt op het Domplein en duurt ongeveer twee uur. Het aantal deelnemers per rondleiding is om praktische redenen beperkt tot twaalf.

Aanmelden is noodzakelijk via e-mail info@AE-Vereniging.org met vermelding van het aantal deelnemers en het tijdstip (10.00 u. of 14.00 u.).

De bijdrage is € 15. U kunt die ter plekke contant betalen vóór de aanvang van de rondleiding of uiterlijk op 05-11-2023 overmaken op bankrekening BE90 5230 8023 4132 van de AE-Vereniging met vermelding ‘Sint-Maarten’.

Datum:
11 november 2023
Tijd:
Kosten:
€ 15

Luuk Humblet
Telefoon
+32-9-2207907
Luuk.Humblet@gmail.com

Domplein Utrecht (tussen kerk en toren)

Reacties zijn gesloten.