« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Belmundo-Kennismakingsdag in Gent: een bloeiende, nieuwe economie

18 maart 2017 | 10:00 - 16:00

€ 35

Van dinsdag 01 tot en met donderdag 31 maart 2017 vindt in Gent de zevende editie van Belmundo plaats, een jaarlijks activiteitenfestival dat internationale solidariteit op de voorgrond plaatst. Tientallen Gentse verenigingen organiseren allerlei interessante activiteiten; er zijn workshops, theater, debatten, films, enz. In 2017 is gekozen voor het thema ‘Een andere economie’. Alle info en activiteiten zijn te vinden op www.belmundo.org.

Gezien het jaarthema is het vanzelfsprekend dat de Vereniging voor Associatieve Economie actief deelneemt aan dit Belmundo-festival.

Ontdek de economie voor de wereld van morgen in een veelzijdige workshop mét stadswandeling en bezoek aan de ‘Viadagio Floating Market’. Deze workshop biedt een b(l)oeiend inzicht in de praktijk en achtergrond van een nieuwe economie, waar Noord en Zuid gelijkwaardig aan deel kunnen hebben.

De workshop gaat tweemaal door op zaterdag 04 & 18 maart 2017, in samenwerking met de winkel De Blauwe Bloem, waar zich al bijna dertig jaar klanten, winkeliers en producenten uit Noord én Zuid met elkaar verbinden.

Deelnemers aan de workshop ontvangen een verrassingspakket met waardevolle fair trade producten uit het Zuiden. Studenten kunnen deelnemen aan een verminderd tarief (€ 25).

Hier is nog wat meer achtergrondinformatie bij de workshop:

Wat we vandaag het ‘Noord-Zuid-Vraagstuk’ noemen, werd al bijna honderd jaar geleden door de Oostenrijkse filosoof en wetenschapper Rudolf Steiner op pregnante wijze voorspeld: “Als we met het huidige model doorgaan, zal de aarde in economisch opzicht tot een onmogelijk geval worden, dat alleen kan voortbestaan als het ene deel zich voordelen verschaft ten koste van het andere.”
Een paar simpele voorbeelden zoals bananen, cacao en koffie zijn al voldoende om ons te realiseren dat we als mensen wereldwijd van elkaar afhankelijk zijn en dat Zuid en Noord dus bij elkaar horen. In feite is onze aarde vandaag in economische termen een reusachtig dorp, dat we misschien ‘Belmundo’ zouden kunnen noemen.
In zo’n economisch gesloten gemeenschap zijn de principes ‘winstbejag’ en ‘concurrentie’ geheel onbruikbaar geworden. Die zijn in onze eeuw achterhaald; we ruilen ze in voor ‘overleg’ en ‘samenwerking’.
We beginnen onze workshop met het spannen we een grote tijdsboog; daar is Gent een bijzonder dankbare stad voor. Tijdens een wandeling door de historische binnenstad gaan we op verkenning naar hoe in de late middeleeuwen economie werd bedreven, waarbij we tot verrassende ontdekkingen komen.
Natuurlijk zijn de destijds vruchtbare samenwerkingsvormen zoals gilden en hanzen niet meer geschikt voor onze tijd. Onderwerpen we deze vormen echter aan een passende metamorfose, dan levert dat bruikbare gezichtspunten op voor een nieuw en wetenschappelijk gefundeerd economisch model, dat recht doet aan ‘Belmundo’. Deze associatieve economie is toegesneden op de mensen van vandaag en de wereld van morgen.

Datum:
18 maart 2017